Archives for 1/9/2009

ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΑΝ ΧΩΡΟ 15 ΣΤΡΕΜΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ!

On: 29.9.09

Χθες το πρωί εκατοντάδες κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής μαζί με εκπροσώπους φορέων και μερικών πολιτικών κομμάτων άνοιξαν το συρματόπλεγμα του στρατοπέδου της πρώην αεροπορικής μονάδας 129 ΠΥ και μέσα σε τρεις ώρες είχαν συρματοπλέξει έκταση περίπου 15 στρεμμάτων εγκαθιστώντας παιδική χαρά, γήπεδο 5 επί 5 και εννέα πάγκους για να κάθονται οι επισκέπτες.
Ο χώρος βρίσκεται στο βορειοανατολικό άκρο του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού, εκεί όπου ξεκινά το συρματόπλεγμα επί της Βουλιαγμένης μετά τον ανισόπεδο κόμβο με την οδό Αλεξιουπόλεως. Εως πρόσφατα φιλοξενούσε τη μονάδα 129 ΠΥ, που έχει μεταφερθεί χωρίς να έχουν απομακρυνθεί ακόμη όλες οι δραστηριότητες από την περιοχή. Είναι γεμάτος πεύκα και ευκάλυπτους, τα οποία σώθηκαν χάρη στη λειτουργία του στρατοπέδου αλλά απειλήθηκαν από τα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ για τις νέες λεωφόρους.
Ο Δήμος Ελληνικού διεκδίκησε τον χώρο για να διατηρήσει το πράσινο και να τον αποδώσει στους πολίτες αλλά τα υπουργεία Οικονομίας και Αμυνας δεν έδωσαν τελική απάντηση. Τον περασμένο Μάιο έγινε μια πρώτη διέλευση πολιτών μέσα από τον χώρο και χθες έγινε πιο συγκεκριμένη κίνηση. Ο δήμαρχος Χρ. Κορτζίδης με τη συμπαράσταση πολλών βουλευτών και υποψήφιων βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, αντιπροσωπείας του ΚΚΕ αλλά και του ΠΑΣΟΚ (μήνυμα συμπαράστασης έστειλε ο Απ. Κακλαμάνης, παραβρέθηκε ο Σπ. Κουβέλης), εκατοντάδες κατοίκους κάθε ηλικίας με μπάλες και ποδήλατα μπήκαν στον χώρο, τον διαχώρισαν από τα σημεία του στρατοπέδου που πρέπει ακόμη να διαφυλαχτούν και απόλαυσαν το πράσινο έως το ηλιοβασίλεμα. Στόχος είναι να επεκταθεί ο ελεύθερος χώρος στα 25 στρέμματα και αυτό θα γίνει μόλις απομακρυνθούν κάποιες στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Ο Χρ. Κορτζίδης ευχαρίστησε τους παρισταμένους μιλώντας για «ένα καλό παράδειγμα του πώς μπορούν κάτοικοι και φορείς με τις παρεμβάσεις τους να υπερασπιστούν και να απελευθερώσουν χώρους πρασίνου στην πόλη».
ΑΡΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ


Το παραπάνω κείμενο (συμπεριλαμβανομένης της φωτογραφίας) είναι άρθρο της εφημερίδας "Ελευθεροτυπία" με ημ/νία δημοσίευσης 28/9/09.
Σχόλιο: Ο δήμος Ελληνικού έχει δραστηριοποιηθεί ιδιαίτερα στα θέμα των ελεύθερων χώρων για τους δημότες του και τους επισκέπτες της περιοχής. Εκεί που θα πρέπει να σταθούμε, είναι ότι αν υπάρχει βούληση από τους κατοίκους και την τοπική αυτοδιοίκηση, μπορούν να επιτευχθούν πολλά και να κάνουμε την ζωή μας καλύτερη.
Μάλιστα ο δήμος Ελληνικού βρίσκεται σε μία περιοχή όπου οι παραλίες είναι κατειλημμένες από επιχειρήσεις και κέντρα διασκέδασης που δεν αφήνουν κανέναν άνευ αντιτίμου να εισέλθει!Αίσχος στους επιχειρηματίες και πολλά μπράβο στους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής! Δείτε ένα σχετικό παλιότερο άρθρο μας εδώ!

ΤΟΞΙΚΕΣ ΛΙΜΝΕΣ ΚΑΙ ΕΞΑΣΘΕΝΕΣ ΧΡΩΜΙΟ ΑΠΕΙΛΟΥΝ ΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΥΒΟΙΑ!

On: 23.9.09



Λίγα εικοσιτετράωρα μετα τις βροχές που έπληξαν την Εύβοια και ξέβρασαν χιλιάδες σκουπίδια στον Κάλαμο Αττικής, η «R» επισκέπτεται τις εγκαταστάσεις των επιφανειακών ορυχείων της ΛΑΡΚΟ, κοντά στη Μεσσαπία και τα Ψαχνά. Tα φυσικά ρέματα της περιοχής είναι «μπαζωμένα» από υπολείμματα εξορυκτικής και μεταλλευτικής δραστηριότητας, με αποτέλεσμα να σχηματίζονται όξινες λίμνες, ενώ θαμμένα βιομηχανικά απόβλητα μολύνουν το έδαφος. Ειδικοί επιστήμονες κάνουν λόγο για μεγάλη καταστροφή που έχει αντίκτυπο στην ανθρώπινη υγεία, αφού τα άλατα των βαρέων μέταλλων που συγκεντρώνονται στις λίμνες
αυτές διαλύονται στο νερό, παρασύρονται από τη βροχή και για ακόμη μια φορά καταλήγουν στον υδροφόρο ορίζοντα…

ΡΙΧΝΟΥΝ ΧΡΩΜΙΟ ΚΑΙ ΝΙΚΕΛΙΟ ΣΤΟ ΠΑΛΙΟ ΠΗΓΑΔΙ
Μία από τις κύριες πηγές ρύπανσης του υδροφόρου ορίζοντα της Μεσσαπίας εντοπίστηκε από ειδικό κλιμάκιο του Ινστιτούτου Γεωλογικών και μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓμΕ) σε ένα εγκαταλελειμμένο χοιροστάσιο στην περιοχή της Γοργοεπηκόου στην Εύβοια. Στις παλιές εγκαταστάσεις της μονάδας βρέθηκε ένα πηγάδι που χρησιμοποιούνταν για την εναπόθεση των ζωοτροφών και στο οποίο άγνωστοι πετούν τοξικά απόβλητα με εξασθενές χρώμιο, νικέλιο και άλλα επικίνδυνα βαρέα μέταλλα. Το πηγάδι συνδέεται με έναν μεγάλο
σωλήνα, ο οποίος και καταλήγει σε ένα ρέμα της περιοχής. «Οι μετρήσεις που κάναμε στο νερό του ρέματος έδειξαν την ύπαρξη περισσότερων από 300 μικρογραμμαρίων εξασθενούς χρωμίου και μερικές χιλιάδες μικρογραμμάρια νικέλιο», τονίζει ο κ.Βασίλης Τσούμας,υδρογεωλόγος του ΙΓμΕ. «Αν και το χοιροστάσιο είναι εγκαταλελειμμένο, τα σημάδια στον δρόμο που οδηγεί στην εγκατάσταση δείχνουν ότι κάποιοι έρχονται κρυφά εδώ και ρίχνουν επικίνδυνα απόβλητα στο πηγάδι»,σημειώνει. Η Γοργοεπήκοος βρίσκεται λίγα μόλις χιλιόμετρα από τη Μεσσαπία και τα Ψαχνά, περιοχές όπου πρόσφατα εντοπίστηκε το νερό-δηλητήριο, εμπλουτισμένο με εξασθενές χρώμιο.Η ταυτότητα των «εγκληματιών» που πετούν αλόγιστα τα τοξικά απόβλητα δεν έχει γίνει γνωστή. Η εμπλοκή
της ΛΑΡΚΟ διαψεύδεται κατηγορηματικά από τους ειδικούς του ΙΓμΕ, αν και όπως είναι γνωστό η εταιρεία είναι η μεγαλύτερη σε εξόρυξη σιδηρονικελίου στην Ευρώπη και μία από τις πέντε μεγαλύτερες σε όλο τον κόσμο.


Το παραπάνω άρθρο και οι φωτογραφίες είναι από το ένθετο real planet της εφημερίδας realnews ( ημ/νία δημοσίευσης 20/9/09).

ΔΑΝΙΑ: ΕΓΚΑΙΝΙΑΣΤΗΚΕ ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΥΠΕΡΑΚΤΙΟ ΑΙΟΛΙΚΟ ΠΑΡΚΟ!

On: 17.9.09


Μία είδηση που δημοσιεύεται από πολλά μέσα ενημέρωσης σε όλο τον κόσμο αφορά το μεγαλύτερο αιολικό πάρκο στον κόσμο που εγκαινιάστηκε από την Δανία στην μαύρη θάλασσα. Στο in.gr διαβάζουμε:

Το μεγαλύτερο υπεράκτιο αιολικό πάρκο στον κόσμο, μια εγκατάσταση με 91 ανεμογεννήτριες που καταλαμβάνει έκταση 35 τετραγωνικών χιλιομέτρων, εγκαινιάστηκε την Πέμπτη στη Βόρεια Θάλασσα, 30 χλμ από τις δυτικές ακτές της Δανίας.
Το πάρκο Horns Rev 2 θα καλύπτει τις ανάγκες σε ηλεκτρικό ρεύμα 200.000 νοικοκυριών, ανακοίνωσε η δανική εταιρεία ενέργειας Dong Energy. Οι ανεμογεννήτριες, κατασκευής της Siemens, έχουν συνολική ισχύ 2,3 Megawatt.
μεγαβάτ ανά ώρα έκαστη.
Είναι η μεγαλύτερη υπεράκτια αιολική εγκατάσταση τόσο ως προς τον αριθμό των ανεμογεννητριών όσο και ως προς την έκταση, αναφέρει το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Το Horns Rev 2, κόστους 469 εκατ. ευρώ, είναι το ένατο υπεράκτιο αιολικό πάρκο που κατασκευάζεται στη Δανία από το 1991.
Στα εγκαίνια παρέστη ο ο πρίγκιπας της Δανίας Φρέντερικ καθώς και η υπουργός Κλίματος και Ενέργειας Κόνι Χεντεγκαάρντ, η οποία σημείωσε ότι το έργο «επισφραγίζει τη θέση της Δανίας ως παγκόσμιου πρωταθλητή της αιολικής ενέργειας».
Οι ανεμογεννήτριες καλύπτουν σήμερα το 20% της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στη Δανία.

Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ/Γαλλικό

Η Δανία πλέον αποτελεί σημείο αναφοράς για την εκμετάλλευση των ανανεώσιμων ενέργειας και σίγουρα θα πρέπει να αποτελέσει πρότυπο και για εμάς. Αυτό το άρθρο, όπως και τα ενεργειακά στατιστικά της χώρας (στα αγγλικά) για το 2007 (δυστυχώς δεν βρήκα κάποια νεώτερη έκδοση) θα πρέπει να μας βάλουν όλους σε σκέψεις, μιας και εν έτει 2009 ακόμα παράγουμε ως Ελλάδα σε τεράστιο ποσοστό ηλεκτρική ενέργεια από λιθάνθρακα...

Η φωτογραφία είναι από ένα άκρως ενδιαφέρον άρθρο του ιστολογίου "Μενεξεδιά" και απεικονίζεται ένα μέρος των ανεμογεννητριών που υπάρχουν στο Horns Rev 1.

ΣΗΜΑ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΕΚΠΕΜΠΟΥΝ ΟΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ!

On: 15.9.09



Απροστάτευτες κινδυνεύουν να μείνουν από τις αρχές του 2010 οι προστατευόμενες περιοχές της χώρας μας, καθώς λήγει το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, και μαζί με αυτό λήγουν και οι συμβάσεις των εργαζομένων στους Φορείς Διαχείρισης των περιοχών αυτών. Παρά τις συνεχείς διαβεβαιώσεις της Πολιτείας, δεν έχει γίνει έως σήμερα κανένα βήμα για την ανανέωση των συμβάσεων των εργαζομένων, και αυτό πρακτικά θα έχει ως αποτέλεσμα να μπει λουκέτο στους φορείς. Παράλληλα, θα χαθεί και όλη η τεχνογνωσία που έχει αποκτηθεί από τους εργαζόμενους στην διαχείριση των περιοχών, αλλά και των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, με συνέπεια, όλες οι προσπάθειες προστασίας των οικολογικά ευαίσθητων περιοχών της χώρας να πρέπει να αρχίσουν ξανά από το «μηδέν».
«Τα αποτελέσματα μίας τέτοιας εξέλιξης θα είναι καταστρεπτικά για τη λειτουργία των Φορέων Διαχείρισης, αφού θα χαθεί η πολύτιμη εμπειρία που έχει αποκτηθεί μέχρι σήμερα από το προσωπικό των φορέων, θα πρέπει να δαπανηθούν άσκοπα νέοι οικονομικοί πόροι για την κατάρτιση και εκπαίδευση των νεοπροσληφθέντων, ενώ παράλληλα θα χαθούν τα θετικά αποτελέσματα των προσπαθειών των υπηρεσιών (π.χ. Διαχειριστική Αρχή ΕΠΠΕΡ, Τμήμα Φυσικού Περιβάλλοντος ΥΠΕΧΩΔΕ κ.α.) και των αγώνων των Δ.Σ. των Φορέων Διαχείρισης για την αποτελεσματική οργάνωση και λειτουργία των Φορέων», επισημαίνει ο πρόεδρος του Πανελλαδικού Συλλόγου Εργαζομένων στους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών «Ελληνική Φύση», Βασίλης Κουρούτος.
Οι εργαζόμενοι ζητούν να δοθεί διέξοδος στο πρόβλημα της ανανέωσης των συμβάσεών τους. «Έχουμε επιχειρήσει πολλές φορές στη διάρκεια των τελευταίων μηνών να επισημάνουμε το πρόβλημα στις αρμόδιες υπηρεσίες και στελέχη του ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά μέχρι τώρα δεν έχει ληφθεί καμία ουσιαστική απόφαση για το μέλλον των φορέων», επισημαίνει ο κ. Κουρούτος.
Παράλληλα, ζητούν να δοθεί λύση σε μια σειρά ακόμη προβλημάτων που συνδέονται με την ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία των φορέων διαχείρισης όπως είναι:
- η στελέχωση των φορέων με ένα ελάχιστο αριθμό τακτικού ειδικού επιστημονικού προσωπικού
- η αδιάλειπτη χρηματοδότηση των φορέων διαχείρισης από τον κρατικό προϋπολογισμό
- η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία τους
- η δημιουργία υπουργείου Περιβάλλοντος και ειδικής διεύθυνσης Φυσικού Περιβάλλοντος.


Τηλέφωνα επικοινωνίας: Κουρούτος Βασίλης 6945373088,
Παπαδράγκα Λία 6974896714
------------------------------------------------------------------------------------------------
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Είναι ευρέως γνωστό ότι η διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών της χώρας μας αντιμετωπίζει πολλά και σοβαρά προβλήματα τα οποία επιζητούν άμεση λύση για να μπορέσουν οι φορείς διαχείρισης τους να υλοποιήσουν αποτελεσματικά το έργο που τους έχει ανατεθεί.
Είναι λοιπόν απαραίτητος ο σχεδιασμός και η υλοποίηση μιας νέας στρατηγικής για την αποτελεσματική λειτουργία των προστατευόμενων περιοχών, η οποία θα πρέπει να βασίζεται και να αξιοποιεί την υπάρχουσα εμπειρία από την ως τώρα λειτουργία των Φορέων Διαχείρισης.
Είναι προφανές ότι η στρατηγική αυτή δεν θα πρέπει να βασίζεται στη σημερινή επικρατούσα άποψη ότι δηλαδή «για τους Φ.Δ. θα πρέπει να διατεθούν οι ελάχιστοι δυνατοί κρατικοί οικονομικοί πόροι και να λειτουργούν με ελάχιστο προσωπικό», διότι τότε απλώς θα μετατρέψουμε τους ΦΔ σε ένα διακοσμητικό στοιχείο των προστατευόμενων περιοχών με αρμοδιότητες όπως μη δεσμευτικές γνωμοδοτήσεις, έκδοση αδειών ξενάγησης και επιστημονικών ερευνών.
Είναι επίσης προφανές ότι αν θέσουμε ως προϋπόθεση και απαράβατο όρο, η στρατηγική μας και οι μακροπρόθεσμοι στόχοι της λειτουργίας των Φορέων Διαχείρισης να βασίζονται στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, τότε σίγουρα οι περισσότερες προστατευόμενες περιοχές της χώρας μας θα παραμείνουν ή θα μετατραπούν σε απροστάτευτες.
Αντίθετα αν θέσουμε ως στόχους την αξιοποίηση της υπάρχουσας εμπειρίας από την ως τώρα λειτουργία των Φορέων Διαχείρισης, την εξασφάλιση επαρκούς και συνεχούς χρηματοδότησης τους και την τροποποίηση/ βελτίωση του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, τότε υπάρχει ελπίδα και προοπτική οι προστατευόμενες περιοχές να εκπληρώσουν τους σκοπούς για τους οποίους δημιουργήθηκαν.
Στο πλαίσιο αυτό, θεωρούμε ότι τα θεμελιώδη στοιχεία της στρατηγικής για την αποτελεσματική οργάνωση και λειτουργία των ΦΔ της χώρας μας Θα πρέπει να είναι:
1. Ανθρώπινο δυναμικό
Προφανώς, για την αποτελεσματική λειτουργία των ΦΔ, όπως άλλωστε και κάθε άλλης υπηρεσίας, είναι αναγκαία η στελέχωσή τους από έμπειρο και ειδικευμένο προσωπικό. Τα στελέχη αυτά, πέρα από την υλοποίηση του έργου που έχουν αναλάβει, θα μπορέσουν να εκπαιδεύσουν και να καταρτίσουν το νεοπροσλαμβανόμενο προσωπικό και να μεταφέρουν την εμπειρία τους όχι μόνο στα νέα στελέχη των ΦΔ αλλά και σε οποιονδήποτε φορέα (π.χ. μελετητικά γραφεία) που έχει αναλάβει την εκπόνηση κάποιου έργου σχετικού με τις προστατευόμενες περιοχές.
Σήμερα, μετά από υπερπροσπάθεια πολλών ΔΣ Φορέων Διαχείρισης, οι περισσότεροι Φορείς έχουν στελεχωθεί με προσωπικό που με τη πάροδο του χρόνου έχει αποκτήσει σημαντική εμπειρία στη διαχείριση όχι μόνο της περιοχής ευθύνης τους αλλά γενικότερα στην αποτελεσματική διαχείριση προστατευομένων περιοχών.
Θεωρούμε λοιπόν, ότι θα πρέπει να εξασφαλισθεί η ανανέωση/ παράταση των συμβάσεων των εργαζομένων στους ΦΔ κατά τη νέα προγραμματική περίοδο, προκειμένου να συνεχιστεί απρόσκοπτα η λειτουργία των Φορέων αλλά και να μη χαθεί η πολύτιμη εμπειρία που έχει αποκτηθεί μέχρι σήμερα.
Προφανώς, θα πρέπει μεσοπρόθεσμα να εξασφαλιστεί η στελέχωση των Φορέων Διαχείρισης με μόνιμο προσωπικό.
2. Χρηματοδότηση φορέων
Θεωρούμε ότι είναι λαθεμένη η παραδοχή που εκφράζεται από διάφορες πλευρές ότι η εκτέλεση των εργασιών και η παροχή των υπηρεσιών που απαιτούνται για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων των ΦΔ δε δημιουργούν έσοδα αλλά μόνο έξοδα, τα οποία μάλιστα βαρύνουν τις δημόσιες δαπάνες.
Σύμφωνα με τη διεθνή και ευρωπαϊκή εμπειρία, οι Φορείς Διαχείρισης μπορούν να δημιουργήσουν έσοδα από πολλές πηγές, τα οποία θα μπορούν να συμπληρώνουν την απαραίτητη συνεχή και συνεπή χρηματοδότησή των Φορέων από εθνικούς πόρους.
Βέβαια, προϋπόθεση της δημιουργίας αυτών των επιπρόσθετων εσόδων είναι η εξασφάλιση της κάλυψης των πάγιων εξόδων λειτουργίας των Φορέων Διαχείρισης (δαπάνες προσωπικού, φύλαξης, ενημέρωσης, στέγασης κ.λπ.) σε συνεχή και σταθερή βάση από τον Τακτικό Προϋπολογισμό.
Οι εκάστοτε κυβερνήσεις θα πρέπει επιτέλους να αναγνωρίσουν ότι το περιβάλλον και ειδικότερα η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος των προστατευόμενων περιοχών της χώρας μας, είναι ένας θησαυρός που θα πρέπει να διαφυλάξουν με κάθε τρόπο και θα πρέπει να εντάξουν τη διατήρησή του στις ετήσιες οικονομικές υποχρεώσεις και πάγιες ανάγκες της χώρας μας.
3. Θεσμικό πλαίσιο
Είναι κοινή διαπίστωση ότι απομένουν πολλά θέματα προς επίλυση, προκειμένου να λειτουργήσει αποτελεσματικά το ελληνικό μοντέλο διαχείρισης και προστασίας των προστατευόμενων περιοχών, παρά τα θετικά βήματα που έχουν γίνει μέχρι σήμερα.
Η εμπειρία έχει αποδείξει ότι είναι αδύνατον να λειτουργήσουν οι Προστατευόμενες Περιοχές και να υλοποιήσουν τους σκοπούς κήρυξης τους, με τον κατακερματισμό των αρμοδιοτήτων που διέπει σήμερα τη λειτουργία τους.
Είναι τουλάχιστον αστείο να θεωρούμε ότι η αποτελεσματική διαχείριση μιας Προστατευόμενης Περιοχής μπορεί να υλοποιηθεί από το πλήθος των κεντρικών και περιφερειακών υπηρεσιών που σήμερα εμπλέκονται στη λειτουργία τους.
Είναι ουτοπία να εξετάζουμε την πιθανότητα ο ρόλος των Φορέων Διαχείρισης να περιορίζεται μόνο στην παροχή μη δεσμευτικών γνωμοδοτήσεων, στην έκδοση αδειών ξενάγησης, στη χορήγηση αδειών επιστημονικής έρευνας και τη δημιουργία και λειτουργία υποδομών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού.
Η αποτελεσματική λειτουργία των Προστατευόμενων Περιοχών δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί, αν στους Φορείς δεν δοθεί όχι μόνο η αποκλειστική αρμοδιότητα συντονισμού και υλοποίησης όλων όσων αναφέρονται ως αποκλειστικές η δυνητικές αρμοδιότητες στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο αλλά και άλλες βασικές αρμοδιότητες, όπως της φύλαξης, που σήμερα είναι ένα μεγάλο αγκάθι στην επίτευξη των στόχων τους.
Πιστεύουμε λοιπόν, ότι θα πρέπει άμεσα να δημιουργηθεί επιτέλους Υπουργείο Περιβάλλοντος και να ξεκινήσει η απαραίτητη εφαρμογή/ αναμόρφωση/ συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των Φορέων Διαχείρισης έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν θέματα όπως:
I. Έλλειψη ουσιαστικών και καθορισμένων αρμοδιοτήτων στους Φορείς και ο κατακερματισμός αρμοδιοτήτων σε πολλές υπηρεσίες.
II. Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου εποπτείας και φύλαξης των Προστατευόμενων Περιοχών.
III. Δημιουργία/ αναβάθμιση κεντρικών και περιφερειακών υπηρεσιών στελεχωμένων με ικανό αριθμό έμπειρου και ειδικευμένου προσωπικού σε θέματα διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών, έτσι ώστε να αντιμετωπίζονται οριζόντια τα κοινά προβλήματα των Φορέων αλλά και να παρέχονται συμβουλές και οδηγίες σε θέματα που απασχολούν τους Φορείς (π.χ. νομικά, οικονομικά, προκηρύξεις χρηματοδοτικών προγραμμάτων, συγκέντρωση και διάχυση πληροφορίας, διαμόρφωση κοινών πρωτοκόλλων monitoring, προδιαγραφών διαχειριστικών σχεδίων κ.λπ.).
IV. Εφαρμογή και εξειδίκευση της υπάρχουσας νομοθεσίας σχετικά με αντισταθμιστικά μέτρα και αποζημιώσεις της τοπικής κοινωνίας, όταν θίγονται οι περιουσίες και τα εισοδήματά τους από την εφαρμογή των διαχειριστικών μέτρων.
V. Επίσπευση των διαδικασιών έκδοσης των απαραίτητων νομοθετημάτων (Π.Δ. χαρακτηρισμού τους, ορισμός Δ.Σ. Φορέων Διαχείρισης κ.λπ.) στις Προστατευόμενες Περιοχές, όπου δεν έχουν εκδοθεί ακόμα, έτσι ώστε να μπορούν να υλοποιήσουν αποτελεσματικά το έργο και τους στόχους τους. Ανανέωση Μελών Δ.Σ. Φορέων Διαχείρισης που η θητεία τους έχει λήξει από τις αρχές του 2009.
VI. Εφαρμογή των Κανονισμών Λειτουργίας των Φορέων Διαχείρισης (π.χ. Προσωπικού και Υπηρεσιών) έτσι ώστε να υπάρχουν καθορισμένες αρμοδιότητες και αποτελεσματική οργανωτική και διοικητική δομή στον τρόπο λειτουργίας των Φορέων.
4. Στελέχωση Φορέων με Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό
Θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στελέχωσης των Φορέων με Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό σύμφωνα με τα σχετικά άρθρα του νόμου περί προσλήψεων στο δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα (ΑΣΕΠ), έτσι ώστε να διασφαλιστεί η δυνατότητα στελέχωσης των Φορέων από έμπειρο και ειδικευμένο προσωπικό και όχι μόνο από εποχικό προσωπικό όπως γίνεται σήμερα με το άρθρο 21 του Ν. 2190/1994.
5. Συνεργασία με άλλες υπηρεσίες στη φύλαξη
Θα πρέπει να εξετασθεί και να επιλυθεί το πρόβλημα συνεργασίας και συντονισμού των ΦΔ με τις αρμόδιες υπηρεσίες για την αποτελεσματική εποπτεία και φύλαξη των ΠΠ έως ότου γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο.
6. Εθνικό Σύστημα Παρακολούθησης
Είναι αναγκαία η άμεση διαμόρφωση κοινών πρωτοκόλλων επιστημονικής παρακολούθησης (monitoring) των περιβαλλοντικών παραμέτρων των Προστατευόμενων Περιοχών και της εφαρμογής των Διαχειριστικών Σχεδίων.
7. Προδιαγραφές Σχεδίων Διαχείρισης
Κρίνεται απαραίτητη η διαμόρφωση προδιαγραφών εκπόνησης ουσιαστικών Σχεδίων Διαχείρισης καθώς και πρωτοκόλλων παρακολούθησης της εφαρμογής τους.
8. Προγράμματα Κατάρτισης και Επιμόρφωσης
Είναι αναγκαία η εφαρμογή προγραμμάτων κατάρτισης, επιμόρφωσης των στελεχών των Φορέων σε θέματα λειτουργίας και διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών, όπως, επιστημονική παρακολούθηση (monitoring) περιβαλλοντικών παραμέτρων και διαχειριστικών μέτρων, φύλαξη, αυτοχρηματοδότηση, ευρωπαϊκά και εθνικά προγράμματα χρηματοδότησης, προδιαγραφές διαχειριστικών σχεδίων, αδειοδοτήσεις, εναλλακτικός τουρισμός κ.λπ.


Όλο το παραπάνω κείμενο το λάβαμε στο ηλεκτρονικό μας ταχυδρομείο από τον ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ. Η εικόνα είναι από εδώ.

ΑΙΓΙΟ ΑΧΑΪΑΣ: ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΥΡΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΤΑ ΔΑΣΗ!

On: 9.9.09

Με μετεωρολογικούς αισθητήρες και θερμο-οπτικές κάμερες αποφάσισε να «θωρακιστεί» από τις φυσικές καταστροφές ο Δήμος Αιγίου, ο οποίος στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» κατέθεσε μελέτη για τη χρηματοδότηση του έργου, προϋπολογισμού 2.801.260,00 ευρώ.
Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο σύστημα που θα αναπτυχθεί στις δασικές εκτάσεις του Δήμου, από το Πυργάκι μέχρι και την Παρασκευή και αφορά τόσο την πυρανίχνευση, όσο και τη δασοπροστασία. «Θέλουμε να ευχαριστήσουμε την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Αιγίου, την Πυροσβεστική Υπηρεσία Αιγίου και τους Αντιδημάρχους κ.κ. Παναγιώτη Γούσα και Περικλή Παπαγιαννακόπουλο για την τεράστια συμβολή τους στην προετοιμασία του εν λόγω φακέλου της πρότασης», δήλωσε ο Δήμαρχος Αιγίου, Απόστολος Καραφωτιάς, επισημαίνοντας πως η τεχνολογία μπορεί να δώσει τη λύση στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών.
Η λειτουργία του συστήματος περιλαμβάνει:
1. Ανιχνευτές (μετεωρολογικοί αισθητήρες και θερμο-οπτικές κάμερες) που θα λαμβάνουν δεδομένα από το δασικό περιβάλλον.
2. Όταν ανιχνεύσουν πυρκαγιά στέλνουν με ασύρματη μετάδοση σήμα συναγερμού στο κέντρο ελέγχου.
3. Το σημείο που βρίσκεται η πιθανή πυρκαγιά προσδιορίζεται από τα δεδομένα των ανιχνευτών και αποτυπώνεται αυτόματα σε χάρτη.
4. Οι χειριστές στο κέντρο ελέγχου λαμβάνουν το σήμα συναγερμού και εξετάζουν αν πρόκειται για αληθινό ή λανθασμένο σήμα.
5. Εφόσον επιβεβαιωθεί ο συναγερμός από τους χειριστές τότε κινητοποιούνται οι δυνάμεις πυρόσβεσης.
6. Οι επιτελείς των δυνάμεων πυρόσβεσης έχοντας τις πληροφορίες από τους ανιχνευτές (εικόνες αν πρόκειται για κάμερα), εντοπίζουν τη θέση της πυρκαγιάς και τις θέσεις των δυνάμεων πυρόσβεσης στο χάρτη.
7. Τα μετεωρολογικά δεδομένα και το μοντέλο προσομοίωσης πυρκαγιάς μπορούν να συντονίσουν τις προσπάθειες κατάσβεσης με πολύ αποτελεσματικό τρόπο.
8. Οι δυνάμεις πυρόσβεσης επικοινωνούν με το κέντρο ελέγχου και με χρήση φορητών συσκευών (π.χ. PDA) λαμβάνουν στοιχεία και ενημερώνονται για την εξέλιξη της επιχείρησης.
Τα πλεονεκτήματα της λύσης αυτής, είναι δεκάδες. Για παράδειγμα με τις οπτικοθερμικές κάμερες επιτυγχάνεται καλύτερη ορατότητα σε όλες τις συνθήκες (διπλή ανίχνευση καπνού στο οπτικό πεδίο και φωτιάς στο θερμικό πεδίο της κάμερας), μεγάλη ακτίνα ανίχνευσης που φθάνει τα 10 χλμ, κάλυψη μεγάλων εκτάσεων έως και 314.000 στρέμματα, ανίχνευση καπνού και φλόγας σε 2 δευτερόλεπτα. Τέλος παρέχει γεωγραφικές συντεταγμένες και λειτουργεί επιπλέον και σαν σύστημα περιμετρικής ασφάλειας με έλεγχο κίνησης.


Η άκρως ενδιαφέρουσα είδηση προέρχεται από το gowest.gr. Το όλο θέμα έγκειται στο αν θα λειτουργήσει το σύστημα. Γιατί ήδη έχουμε προηγούμενες εμπειρίες από ηλεκτρονικά και όχι μόνο πρωτότυπα συστήματα, που δεν εξυπηρέτησαν ποτέ τον σκοπό για τον οποίο κατασκευάστηκαν.


Το παραπάνω άρθρο και η φωτογραφία είναι από το blog Ηχείο.

ΛΙΓΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ...

On: 7.9.09



Τον τελευταίο καιρό βλέπουμε ότι το πρόγραμμα με τους μπλε κάδους ανακύκλωσης ξεφεύγει από τα αστικά κέντρα και σε όλο και περισσότερες περιοχές της χώρας συλλέγονται υλικά προς ανακύκλωση. Σίγουρα έχουμε ακούσει τα τελευταία χρόνια πάρα πολλά γύρω από το θέμα και πάνω κάτω ξέρουμε τι να κάνουμε με τα σκουπίδια μας. Όμως είναι μια ευκαιρία για να επαναλάβουμε ορισμένα πράγματα.

-Κατ' αρχήν με τον όρο ανακύκλωση εννοούμε την επανεπεξεργασία ήδη επεξεργασμένων υλικών, ιδιαίτερα απορριμμάτων, σε νέα προϊόντα. Η ανακύκλωση μειώνει την κατανάλωση πρώτων υλών και την χρήση ενέργειας και ως εκ τούτου τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
-Τα υλικά που ανακυκλώνουμε κατά κύριο λόγο είναι το πλαστικό, το γυαλί, το χαρτί και μέταλλα, όπως αλουμίνιο, χαλκός και σίδηρος.
-Όταν αποφασίζουμε να βάλουμε κάποια ανακυκλώσιμα υλικά στους μπλε κάδους, αυτά θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν καθαρότερα, καθώς υπολείμματα από διάφορα μη ανακυκλώσιμα υλικά μπορούν να καταστρέψουν όλη την διαδικασία της ανακύκλωσης. Γι' αυτό φροντίζουμε π.χ. να καθαρίζουμε τα πλαστικά δοχεία από το γιαούρτι ή τον χυμό πριν τα πετάξουμε.
-Τα βιοδιασπάσιμα απόβλητα, όπως τα υπολείμματα τροφίμων ή τα απόβλητα κήπων και καλλιεργειών, είναι επίσης ανακυκλώσιμα με τη βοήθεια μικροοργανισμών μέσω της λιπασματοποίησης (κομποστοποίησης) ή της αναερόβιας χώνευσης, ΟΧΙ όμως μέσω της εναπόθεσής τους στους μπλε κάδους.


Επίσης για περισσότερη πληροφόρηση σχετικά με την ανακύκλωση, μπορείτε να δείτε σε μια προηγούμενη ανάρτησή μας, στο site του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και στην ιστοσελίδα της Οικολογικής Εταιρίας Ανακύκλωσης.

ΠΗΛΙ ΕΥΒΟΙΑΣ: ΕΙΚΟΝΕΣ ΝΤΡΟΠΗΣ ΣΕ ΕΝΑ ΥΠΕΡΟΧΟ ΤΟΠΙΟ!

On: 2.9.09



Το καλοκαίρι που μας πέρασε βρέθηκα στο Πήλι Ευβοίας. Όλη η περιοχή είναι καταπράσινη και προσφέρεται για αποδράσεις, μιας και βρίσκεται πολύ κοντά στην Αθήνα. Πολλοί φίλοι της τετρακίνησης και των χωμάτινων διαδρομών έρχονται εδώ και χρόνια στην ευρύτερη περιοχή και απολαμβάνουν την φύση και τις διαδρομές.
Στο δρόμο που συνεχίζει από το χωριό του Πηλίου προς την Βλαχιά (βλ. τον χάρτη) στο σημείο που φαίνεται στην μεσαία φωτογραφία, αν κάποιος σταματήσει και κοιτάξει λίγο κάτω από τον δρόμο, θα δει την απαράδεκτη εικόνα της κάτω φωτογραφίας. Εϊναι πραγματικά τραγικό ότι κάποιοι άνθρωποι δεν σέβονται το φυσικό τοπίο και πετούν μπάζα και σκουπίδια παντού.
Οι παράνομες χωματερές είναι ένα μεγάλο πρόβλημα της χώρας μας. Όσα πρόστιμα και αν πληρώσουμε προς την Ευρώπη για την διαχείριση των σκουπιδιών, το θέμα συνεχίζει να υπάρχει. Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου Αθηνών που έγινε το 2006, το έδαφος στα σημεία που υπάρχουν παράνομες χωματερές, αλλά και τριγύρω είναι τόσο μολυσμένο που θα χρειάζονταν 25 χρόνια για να φύγει η μόλυνση. Μάλιστα όπως είχε δηλώσει στα "ΝΕΑ" ο καθηγητής γεωλογίας Ευθύμιος Λέκκας: «ολόκληρες εκτάσεις, περιμετρικά των παράνομων χωματερών, μολύνθηκαν. Τα εδάφη καταστράφηκαν, το υπέδαφος υπέστη ανεπανόρθωτη ζημιά, η χλωρίδα και η πανίδα σε ακτίνα χιλιομέτρων δηλητηριάστηκαν».
Ίσως να έχει ακουστεί πολλές φορές, αλλά το ότι πολλοί από εμάς πετούν τα οικιακά, αλλά και πολύ περισσότερο τα βιομηχανικά σκουπίδια και τα μπάζα είναι θέμα παιδείας. Παιδείας που ξεκινά από την οικογένεια και το σχολείο και που είναι απαραίτητο να έχουν οι επόμενες γενιές από εμάς για να εκλείψει αυτό το φαινόμενο.
Ένας άλλος παράγοντας που παίζει πολύ μεγάλο ρόλο είναι η ανυπαρξία του κράτους. Όταν διαπράττονται εγκλήματα κατά του περιβάλλοντος, όπως π.χ. η μόλυνση του Ασωπού και μετά υπάρχει η πλήρης ατιμωρησία, το φαινόμενο επαναλαμβάνεται και εντείνεται.
Όλα αυτά είναι πράγματα αυτονόητα και πιστεύω πως οι περισσότεροι τα έχουν σκεφτεί αυτά. Τελειώνοντας, όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα με τις ανεξέλεγκτες και παράνομες χωματερές, βρήκα μερικά άκρως ενδιαφέροντα άρθα από το in.gr, την Ελευθεροτυπία και το newsblog.gr, ενδεικτικά της κατάστασης που υπάρχει....

Επισκέψεις από 28/6/07...